Pedagógiánk
" Az evangelizáció ugyanis az Egyház különleges isteni ajándéka és saját hivatása; az Egyház legmélyebb identitása. Azért létezik, hogy evangelizáljon."
(VI. Pál pápa, 1975: Evangelii nuntiandi)
Indoklás
Az Egyház új evangelizációs korszak előtt áll, mert a feltámadt Úr ebben a korszakváltásban is mindent újjáteremt (vö. Jel 21,5) Korunk összetett. Mélyreható változások zajlanak benne, és - az ősi hagyományokkal rendelkező egyházakban - gyakran a hívő és egyházi tapasztalattól való elszakadás jelenségei jellemzik. Maga az egyházi út is nehézségekkel küzd, lelki, erkölcsi és pasztorális megújulásra szorul. És mégis, a Szentlélek továbbra is szomjúságot ébreszt az emberekben Isten után, az Egyházban pedig új lelkesedést, új módszereket és új kifejezésmódokat Jézus Krisztus örömhírének hirdetésére.
Résztvevők
A Munkásmisszió alapvető célja és felelőssége az, hogy a munkásság, az agráriumban tevékenykedő és a társadalom peremvidékén élő emberek számára lehetőséget teremtsen az Egyházban való részvételre és beilleszkedésre. Egyházunknak a feladata, hogy megnyissa az utat a hozzá tartozó emberek számára, hogy megtapasztalják az Isten szeretetét és közösségét.
Ezt a célt, elsősorban de nem kizárólagosan, a szakiskolákkal, technikumokkal való munkán keresztül próbáljuk elérni, mivel tapasztalataink szerint itt találjuk meg azokat a fiatalokat, akik a legnyitottabbak és legfogékonyabbak a hitre és az Egyház élményére, valamint a későbbiekben a munkásság gerincét alkotják majd. Az iskolai környezet lehetőséget teremt arra, hogy a tanulók számára megismertessük a keresztény értékeket és a hit alapjait, miközben építjük a bizalmi kapcsolatokat velük.
A missziós tevékenységet két szinten végzik a közösség tagjai: hitoktatási és pasztorális szinten működnek a Misszió katekéta, illetve olyan tagjai, akik a hitoktatáshoz szükséges ordináriusi engedéllyel rendelkeznek, és akik az illetékes területi plébániával szorosan együttműködnek.
Pasztorális szinten végzik a nem katekéta tagok, akik nem hitoktatnak. Ők kapcsolódnak be a katekéták munkájába, hogy a pasztorális programok megvalósuljanak. A nem katekéta tagok feladata, hogy az első imádságos közösségként, akivel a megszólított találkozni fog, felelős keresztény képet képviseljenek, valamint a már úton lévő misszionáltakat kísérjék és kapcsolják a plébánia és Krisztus Egyházának kötelékébe.

Kérügmatikus katekézis
A katekézis, melyet nem lehet mindig megkülönböztetni az evangélium első hirdetésétől, mindenekelőtt a hit hirdetésére hivatott és nem bízhatja más egyházi cselekvésre a feladatot.
Az alapvető üzenet középpontba helyezése: A kérügmatikus katekézis az evangélium központi üzenetére összpontosít. Ez magában foglalja Jézus Krisztus személyét és művét, valamint az üdvösség lehetőségét, amit Ő kínál az embereknek.
Az üzenet egyszerűsítése és megértetése: A kérügma nemcsak az egyszerűség miatt fontos, hanem azért is, hogy mindenki könnyen megérthesse. Ezért a kérügmatikus katekézis egyszerű nyelvet és példákat használ, hogy az emberek könnyen felfoghassák az üzenetet.
Az elköteleződés és a személyes kapcsolat elősegítése: A kérügma célja nem csupán az ismeretek átadása, hanem az, hogy a fiatalok személyesen megismerjék Jézus Krisztust, és elköteleződjenek mellette. A személyes hit és kapcsolat kialakítása kulcsfontosságú.
Az evangélizáció eszköze: A kérügmatikus katekézis az evangelizáció eszköze kell, hogy legyen. Azáltal, hogy az evangélium alapvető üzenetét hirdetjük, az egyháztól távol élő emberekhez is eljuthatunk, és segíthetünk nekik megismerni Jézust.
A differenciált katekézis
A hittanítás és hitnevelés folyamata egy olyan megközelítést alkalmaz, amely figyelembe veszi az egyes tanulók sajátosságait és egyéni karizmáit. Ez azt jelenti, hogy a fiatalok, akik együtt tanulnak, különböző módokon fejlődnek és eltérő kapcsolatot építenek Istennel. Ezek a különbségek eredhetnek a tanulók egyéni irányulásából, belső motivációjukból és sajátos tehetségeikből, valamint a katekéta által választott tanítási módszerek és pedagógiai elképzelések alapján.
A hittanítás és hitnevelés során a katekétáknak fel kell ismerniük és tiszteletben kell tartaniuk ezeket az egyéni különbségeket, és lehetőséget kell teremteniük a tanulók számára arra, hogy sajátos útjukon járva mélyítsék kapcsolatukat Istennel. Ez azt is jelenti, hogy rugalmasan alkalmazkodnak a tanulók szükségleteihez és késztetéseikhez, és olyan tanítási módszereket használnak, amelyek lehetővé teszik az egyéni fejlődést.
Ez az egyéni alapú megközelítés lehetővé teszi, hogy a hittanítás és hitnevelés valódi és tartós hatást gyakoroljon a tanulókra, mivel tiszteletben tartja és erősíti az egyéni identitást és Egyházi elkötelezettséget. A katekétáknak tehát fontos szerepük van abban, hogy segítsék a tanulókat sajátos Isten felé vezető útjuk felfedezésében és megértésében.
A Munkásmisszió tanmenetében kiemelt szerepet kap a differenciált lelkipásztori munka, különösen a "tanító résznél". Ebben a kontextusban a rész jellegét nemcsak a tartalom, hanem a foglalkozás típusa is meghatározza. Azaz, a lelkipásztori tevékenység nem csupán tartalmi szempontok alapján differenciálódik, hanem a foglalkozások jellege is meghatározó szerepet játszik ebben a folyamatban. Ennek eredményeképpen a lelkigondozás és a tanítás szorosan összekapcsolódik, és a résztvevők egyedi szükségleteire, valamint a foglalkozások sajátosságaira való tekintettel alkalmazkodik a lelki tanítás tartalma és módszertana.
A kompetencia alapú katekézis
A kompetencia alapú hitoktatás egy olyan megközelítést alkalmaz, amelynek központi értéke az, hogy minden tanítványt olyan módon közelítsünk meg, ami számukra személyesen értékes és releváns. Ennek az alapvető megértésnek a lényege az, hogy mindenki egyedi és egyéni kapcsolatban lehet Jézus Krisztussal, és ezt az egyediséget és egyéni utat tiszteletben kell tartani.
Gyakorlati nevelés
Az Egyház tanításában mindig kiemelt szerepe volt az élő Igének, amely forrásként inspirálja és irányítja a tanítást. A tanításnak dinamikusnak kell lennie, hogy lépést tartsunk az evangéliumi élet valóságos megnyilvánulásaival. Ez azt jelenti, hogy a formális, elméleti tanítás mellett elengedhetetlen a gyakorlati tapasztalatok gyűjtése és azok megtartása a katolikus hitélet gyakorlati dimenzióival kapcsolatban. Ezen tapasztalatokat gondosan és modern pedagógiai módszerekkel kell előkészítenünk, hogy könnyen átadhassuk őket a fiataloknak.
Ciklikus nevelés
Az évek során megtanultuk, hogy az erkölcsi nevelés hatékonyan működik ciklikus rendszerben. Ennek az az előnye, hogy lehetővé teszi a közösség tagjai számára, hogy saját tempójuk szerint fejlődjenek. A katolikus egyház liturgikus nevelése fokozatosan és teljességében az egyházi év során valósul meg. Ehhez szorosan kapcsolódik a népi hagyományok világa, amely szintén kulcsfontosságú eszköze lehet a nevelésnek. Ebben a kontextusban lehetőség nyílik arra, hogy időnként megvizsgáljuk és áttekintsük az aktuális szentek életét és értékeit, történelmi eseményeket vagy az egyházi évhez kapcsolódó népi hagyományokat. Ezeknek a megközelítéseknek a segítségével a fiatalok számára jobban rögzülhetnek az egyház tanítása és az erkölcsi nevelés alapelvei.